Afgelopen week had FESPA Nederland een interessante discussie met Wouter Knol, tweede prijswinnaar van The Finals, World Wrap Masters 2023. Natuurlijk zijn we even bij hem langsgegaan in de workshop om te horen hoe hij nu terugkijkt op zijn deelname aan World Wrap Masters. Wouter vertelde mij dat hij zeker trots was op z’n tweede plek op het hoogste podium in de carwrap industrie. Hij wist ook precies waar hij de punten had laten liggen en zint nu op een eerste plek bij de komende editie van de World Wrap Masters in maart 2024 in Amsterdam.

Tijdens dit gesprek kwam ook de passie en het plezier naar voren dat foliemonteurs hebben voor dit wrapvak. Ze stellen hoge eisen aan hun vakkundigheid en daarom past een wedstrijd zeker bij deze mensen. Tijdens een wedstrijd is men even elkaars concurrent, maar daarna kunnen ze eindeloos met elkaar praten over de fijne kneepjes van het vak. Bottom-line is: carwrappen moet in hun ogen zo extreem goed zijn uitgevoerd, dat het niet te onderscheiden valt van traditioneel spuitwerk. Zeg dus maar: autolak van de rol.

Het werk van een carwrapper begint met het gedeeltelijk strippen van de auto. Die auto-onderdelen, die een professionele foliemontage negatief zouden kunnen beïnvloeden, worden uit voorzorg verwijderd. Vaak gaat het dan om raamrubbers, handgrepen, spiegels, spoilers en dak rails. Dit vraagt om wat technisch kennis en inzicht in bevestigingsmethodes van voertuigonderdelen. Na de demontage gaan zij het te beplakken oppervlak eerst grondig en heel secuur reinigen. Zodat er geen vet, vuil, waslagen of andere verontreinigingen meer op de autolak zitten, die een negatief effect zouden kunnen hebben op de hechting van de folie. Het moet immers gegarandeerd minimaal 5 jaar optimaal blijven zitten zonder los te komen van de ondergrond.

Het is daarom niet vreemd dat professioneel wrap workshops er vaker meer uitzien als de werkplaats van een autogarage dan als die van een reguliere signmaker. Logisch ook dat de connectie met autodealer en vak garages hierdoor sterker wordt, want voor hen het voelt als thuis en ze spreken ook nog eens dezelfde taal. Auto vak bedrijven vinden daarom steeds vaker hun weg naar gespecialiseerde carwrap bedrijven. Met de trend om de chroom onderdelen van een auto te laten verdwijnen door ze te laten beplakken, veelal in de kleur zwart, kan een auto met een relatief eenvoudige ingreep en in korte tijd worden gepersonaliseerd. Wat ook weer een positief effect op de verkoopflexibiliteit van autodealers.

Na al deze voorbereidende stappen zal de auto pas worden voorzien van een carwrap folie. De zelfklevende folies zijn bijna altijd gemaakt van de meest hoge kwaliteit films. Veelal is dat op basis van een Polymeer Soft PVC Cast film of PVC-vrije een flexibele PU film. Natuurlijk merken de wrappers verschillen tussen de foliemerken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de (initiële) hechting, de flexibiliteit, de glansgraad, de egaalheid en de vervormbaarheid bij verwerking.

Na montage van de wrapfolie wordt de folie altijd naverwarmd met een heatgun, om de hechting te versnellen en om de folie te laten “wennen” aan de nieuwe vorm. De laatste stap in het wrap proces is het weer monteren van alle verwijderde onderdelen. Vaak hoort ook het aanbrengen van een extra beschermlaag op de folie, een zogenaamde glas- of keramische laag, tot de ultieme finishing van het project. Deze extra beschermlaag sluit de poriën van de folie, waardoor er een vuil werende laag ontstaat. In andere gevallen wordt er soms gekozen voor een Paint Protection Film (PPF). Deze folie is vaak gemaakt van PolyUrethane film (PU) en biedt een zeer hoge mechanische bescherming voor de al bestaande lak en zelfs voor een net aangebrachte wrapfolie.

Pratende over dit vak kwamen we samen tot de conclusie dat veel wrappers ooit zijn gestart zijn bij een Signmaker als foliemonteur. Zij hebben zich daarna verder ontwikkeld door zich te specialiseren tot carwrapper. De uitdaging om tot het uiterste te gaan op de details spreekt veel foliemonteurs aan. Daarin maak je het verschil en dat maakt wrappers trots op hun werk. Daarbij komt ook kijken dat er gewoon meer tijd beschikbaar is voor het uitvoeren van een professionele full-wrap, wat de kwaliteit en het resultaat zeker ten goede komt.

Signmakers en Carwrappers mogen dus wel verschillende beroepen zijn, maar veel technische aspecten komen overeen. Carwrappen wordt buiten onze industrie echt gezien als een inspirerend en vernieuwend beroep, met een duidelijke mate van zelfexpressie en personalisatie, die op jongeren een enorme aantrekkingskracht heeft. Niet voor niets zijn social media influancers geïnteresseerd in het promoten van deze industrietak.

Over de wedstrijd vertelde Wouter dat de factor tijd als wedstrijdelement tijdens de World Wrap Masters altijd een rol stress verhogende rol speelt. Dat geeft vaak wat extra spanning, maar brengt ook energie bij de deelnemers.  Hij legt uit dat bij de beoordeling door de vakjury wordt primair gekeken naar de kwaliteit van de uitvoering. Of een wrap helemaal afgemaakt is, is echt van ondergeschikt belang voor de puntentelling. Op de uitgevoerde kwaliteit scoor je jouw punten of word je bestraft als iets niet goed is aangebracht.