Design Thinking is een benadering voor productontwikkeling die ecologische voordelen kan opleveren. Tijdens de coronaperiode in 2020 organiseerde FESPA een Webinar met Hedwyg van Groenendaal over Design Thinking, Scrum en Sprints. Hierin werd uitgelegd hoe een team gestructureerd van een doel naar een resultaat kan komen.

Deze manier van een product ontwikkelen stimuleert bedrijven om bij productinnovatie uit te gaan van de mens en niet primair van technische mogelijkheden. Deze mindset is ook nodig om producten duurzamer te maken. Eco Design, design waarbij vooraf nagedacht wordt over het effect van een product na gebruik (end-of -life), wordt steeds gebruikelijker onder ontwikkelaar van producten binnen onze industrie en is noodzakelijk voor het behalen van duurzaamheidsdoelen. Door te starten met duurzame grondstoffen, hoeft er later minder energie gestoken te worden in de recycling van afval.

Door Design Thinking toe te passen, leren ook  de teams die betrokken zijn bij dit traject op een andere manier te kijken naar de uitdagingen en problemen die gebruikers en klanten ervaren. Het concept is eenvoudig: de mensen van designteams hebben een dedecated taak, werken samen en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen expertise om tot een resultaat te komen. Dit ontwilkkel concept vormt zelfs de basis van de introductie van Apple, waarin het waarom (the way) centraal stond als vraag om zich te onderscheiden en niet de technische mogelijkheden.

 

In marketing wordt vaak gesproken over push- en pullstrategieën. Bij Design Thinking gaat men nog een stap verder door de productontwikkeling te starten met het begrijpen van de wensen en behoeften van klanten. Het proces bestaat uit vijf stappen: verwachtingen en wensen in kaart brengen, bepalen wat klanten echt kan helpen, creatieve oplossingen bedenken, prototypes maken en een perfecte pitch ontwikkelen.