Bij alle gesprekken die FESPA heeft met ondernemers in onze industrie komt de beschikbaarheid van voldoende vakkundige mensen weer naar boven. We zien eigenlijk twee verschillende stromingen, die naar ons idee de aandacht verdienen.
- Hoe kunnen bevorderen dat mensen, die nu al in onze industrie werken, blijvend gemotiveerd houden en kunnen laten groeien.
- Hoe kunnen we Young Professionals, mensen die staan aan het begin van hun carrière, inspireren om voor onze industrietak te kiezen en daar hun beroep van te maken.
Er is een scala aan tools beschikbaar voor medewerkers om hun werk leuk, boeiend, leerzaam en bevredigend te maken. Als ondernemer moet je in gesprek gaan om erachter komen wat je medewerker nu eigenlijk wil en waar hun ambities liggen voor de toekomst. Een juiste mix van jongere en oudere werknemers zorgt ervoor dat iedereen scherp blijft en open staat voor nieuwe ideeën, ervaring en vakkennis wordt doorgegeven en er een mate van vertrouwen en samenwerking ontstaat binnen het bedrijf. Binnen veel bedrijven werken nu drie of zelf vier generaties samen. Ook zie we dat de leiding van een digitaal print- of sign bedrijf wordt overgedragen naar de volgende jongere generatie.
Uit onderzoeken onder jongeren komt steeds naar voren dat hun persoonlijke interesse de belangrijke rol speelt bij de loopbaankeuze. Van toegevoegde waarde zijn en impact kunnen maken met wat je wilt gaan doen speelt daarin een rol. Ook sociale invloeden van ouders, culturele normen en vrienden zijn een belangrijke factor. De genderkloof (specifieke mannen of vrouwen beroepen) speelt zelf nu in 2023 nog een belangrijke rol bij de keuze van een beroep. En natuurlijk zijn er ook economische factoren zoals de keuze voor beroepen met meer baanzekerheid, een hoge mate van zelfbeschikking en flexibiliteit. Ook de aandacht van een bedrijf voor milieu wordt een steeds belangrijkere criteria voor een keuze van een bedrijf of bedrijfstak.
Voor werknemers, die al in dienst zijn, zou je kun denken aan scholing en training, loopbaan ontwikkelingstrajecten, verbetering werkomgeving en welzijn, gezondere balans tussen werk/privé leven, meer diversiteit en inclusie om motivatie en betrokkenheid te vergroten. En niet te vergeten de sfeer en de bedrijfscultuur binnen het bedrijf.
Voor nieuwe werknemers is er behoefte aan mentorschap en een juiste mate van on-boarding, vak- en persoonlijke leertrajecten, stimuleren van innovatie- en creativiteitskracht, carrière stimulerende loopbaan en groeitrajecten, balans van werk en levensstijl en flexibele werkregelingen.
Het is dus geen one-size-fits-all verhaal, want ieder persoon is verschillend en geen bedrijf is hetzelfde. Juist deze aspecten van verschillen zijn maken het zo interessant en uitdagend, maar zeker ook belonend als het samen lukt.
FESPA Nederland gaat zich steeds meer middelen ontwikkelen om de print- en signindustrie als aantrekkelijke sector neer te zetten. Daarvoor krijgen we support van de 37 andere FESPA-landen, want het aantrekken van de juiste medewerkers speelt in heel Europa een rol. FESPA Nederland gaat deelnemen in een FESPA-Global werkgroep die tot doel heeft om jongeren enthousiast te maken voor onze print- en signindustrie.
Daarnaast gaat FESPA Nederland ook graag in gesprek met de opleiders en trainers binnen de industrie. Dit om inzicht te krijgen wat er momenteel aan vakinhoudelijke programma’s lopen en hoe deze kennis kan worden ingezet ten gunste van de kennisontwikkeling van onze industrie.