Er wordt veel tijd gestopt in onderzoek van de beweegredenen van jongeren, die straks de arbeidsmarkt gaan betreden. Wat vinden zij belangrijk? Waar komen zij hun bed voor uit? Hoe worden zij betrokken medewerkers?
Yvonne van Sark van Young Works heeft veel onderzoek gedaan naar wat jongeren, die geboren zijn tussen 2001 en 2015, oftewel de GenZ. Yvonne is ook auteur van bekende boekenreeks binnenstebuiten met titels als Motivatie, Puberbrein en Talent, waarin ze beschrijft hoe jongeren zich ontwikkelen en daarna betrokken medewerkers kunnen worden.
Elke generatie wordt beïnvloed door de tijdsgeest waarin ze opgroeien. Dit wereldbeeld bepaald mede hoe zijn zich verder ontwikkelen en wat hun verhouding tot de maatschappij.
Generatie Babyboomers (1940-1955)
Naoorlogs, wederopbouw, vrije modaal, baan voor het leven, actief meedoen, quote: Brood op de plank
Generatie X (1956-1970)
Autoritair, jeugdwerkeloosheid, verbindend, expert worden, inzetbaar blijven, quote: niet lullen, maar poetsen.
Generatie Pragmaten (1971-1985)
Kapitalistisch, zelfredzaam, opportunistisch, resultaat, carrière, zelfontwikkeling, quote: Work hard, Play hard
Generatie Y (1986-2000)
Individualisme, globalisering, kritisch, hoge eisen, impact, zekerheid en vrijheid, quote: YOLO
Generatie Z (2001-2015)
Digitalisering, polarisatie, omgevingsbewust, onzeker, ondernemerschap, toekomstgericht, veranderingsbereid, quote: #stayWoke.
Inzoomend op Generatie Z, ook wel de Digital Natives genoemd, worden zij geboren in een digitale wereld, waardoor zijn ze ook met de hele wereld verbonden zijn. De mobiel is heilig en onmisbaar. Ze groeien op in een zelf ingerichte en maakbare wereld. Een wereld waar alles instant beschikbaar en iedereen gelijk bereikbaar is. Daardoor zijn ze gauw ongeduldig (direct response) en zijn ze continue opzoek naar (diepgaand) sociaal contact, want digitaal contact is vaak oppervlakkig. Het toekomstbeeld, dat alles mogelijk is als je iets echt wilt, geeft veel prestatiedruk. Hun drive voor erkenning, dus wat ze willen doen of willen bereiken geeft hun veel stress. Ze groeien op een tijd van crises (internet bubble, bankensector, corona, klimaat, woningen) en toenemende polarisatie (groter wordende maatschappelijke tegenstellingen), dat maakt hen woke (alert voor ongelijkheid bij verschillen tussen mensen) en mondig (#metoo of #blacklivesmatter). Deze onzekerheid zorgt er weer voor dat ze graag onderhandelen en gelijkwaardigheid willen worden behandeld. Ook het voldoen aan “waarden” zoals deze op social media worden gedeeld, brengt stress met zich mee, want je kan niet overal aan voldoen.
Daarom streven jonge medewerkers volgens het onderzoek in werk naar:
- Eigen regie over hun persoonlijke ontwikkeling
- Duidelijkheid over taken die ze moeten uitvoeren
- Plezier in hun werk
- Zich kunnen identificeren met de uitgangspunten van de organisatie (bijvoorbeeld duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid)
- Impact maken met hun werkzaamheden
- Gelijkwaardig worden behandeld
- Waardering krijgen voor wat ze doen
- Een fijne werksfeer (sociaal contact met collega’s)
- Een gezonde werk-privé balans (werk staat niet altijd op nr. 1)
- Altijd (digitaal) verbonden zijn