De leden van FESPA Nederland, een vereniging voor ondernemers in de visuele communicatie, hebben aangegeven behoefte te hebben aan relevante informatie over veranderingen, die de branche zullen gaan beïnvloeden. Het signaleren van impactvolle veranderingen is een continu proces. Dit toekomst gericht ondernemen staat centraal bij alles van FESPA Nederland aan activiteiten of diensten ontwikkeld en helpt ondernemers bij het maken van plannen voor de toekomst op tal van terreinen.
FESPA Nederland heeft de afgelopen jaren veel kennis opgedaan over duurzaamheid door in gesprek te gaan met print- en signbedrijven, distributeurs , fabrikanten en andere belanghebbende. Daarnaast ontvangt de vereniging aanvullende kennis vanuit de internationale FESPA-federatie. FESPA Nederland is zeer betrokken bij het onderwerp omdat het zo enorm veel impact zal krijgen op de huidige manier van werken. Daarom is het noodzaak om de branche te blijven informeren over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van innovatie en verduurzaming.
Duurzaamheid is een overkoepelend begrip geworden. Bij volgende stappen in het duurzaamheidsproces beïnvloeden en versterken verschillende aspecten elkaar. En bij deze aspecten gaat het niet alleen om de innovatie van producten of diensten, maar bijvoorbeeld ook om werkgelegenheid, huisvesting, energie en logistiek.
Er zullen steeds nieuwe zaken worden belicht, waaronder duurzame materialen, milieucertificeringen, circulariteit en recycling. Samen met enkele partners wordt er nu al vormgegeven aan een aantal specifieke diensten die zij voor FESPA-clubleden kunnen verzorgen. Vanuit onze Industry Partners zullen we ook steeds nieuws toevoegen die relevant zijn voor dit onderwerp. Daarnaast gaan we ook informatie en ervaringen delen van onze Clubleden, zodat zij als voorbeeld kunnen dienen voor de industrie.
De vereniging hecht er groot belang aan om de verworven kennis breed te verspreiden en zo het bewustzijn te vergroten. Niet alleen binnen de branche zelf, maar ook als communicatiekanaal richting de eindgebruikers.