Wendy Eilers, teamleider van de vakopleidingen Signmaking, Standbouw en WayFinding bij Nimeto, geeft aan dat ook opleidingen druk zijn met het voorbereiden op de toekomst van de industrie.

Vakscholen ondervinden dat het momenteel best lastig is om nieuwe studenten te werven voor signopleidingen. Dit komt mede doordat het als een creatieve insteek, die wordt gebruikt om jongeren te trekken. Dit terwijl creativiteit (ontwerpen) slechts een klein onderdeel is van de opleiding betreft en het de praktijk voornamelijk gericht is op generalistische vakmanschap. Design moet worden gezien als toegepast design, of te wel het vertalen van een ontwerp naar een object. Daarnaast blijkt ook onze maatschappij niets met woorden als Sign en WayFinding.  Deze vaktermen zeggen de gemiddelde Nederlander niet zo veel. En dan komt het oude spreekwoord naar voren; onbekend maakt onbemind.

Geheel ten onterecht hebben ouders er ook soms minder vertrouwen in dat je in deze industrie een mooie carrière, met een fatsoenlijk inkomen en bestaanszekerheid kan opbouwen, als ze met hun kinderen komen kijken tijdens introductie dagen. De twee studenten, die ook actief betrokken waren bij deze discussie op deze dag, gaven aan dat ze per toeval met deze opleiding in aanraking waren gekomen, omdat ze iets creatiefs wilden doen. Vanuit de rubriek (ondernemen in opleiding) van Sign+ magazine komt best vaak naar voren dat jongeren in deze industrie belanden door verhalen van familie of kennissen, die al in onze industrie werkzaam zijn. Maar ook blijken influancers op social media invloed te hebben. Het ambacht Carwrappen is ineens beter zichtbaar onder jongeren, wat op hen een aantrekkende werking heeft.

Momenteel biedt NIMETO de opleiding Signmaking aan die voornamelijk gericht zijn op:

MBO-2. Dit staat in het teken van basisvaardigheden zoals materiaalkennis, beletteren (pellen, snijplotten en appliceren) en monteren naar kwalificatie; Signmaker

Bij MBO-3 wordt dit uitbreid met digitaal voorbereiden en printen naar de kwalificatie: Allround Signmaker

Binnen MBO-4 wordt ook ontwerpen (het vertalen van een design naar een object) aan toegevoegd waardoor de kwalificatie; sign specialist ontstaat.

Nimeto is volop in ontwikkeling. De termen beleving, communicatie en presentatie staan nu nog centraal. Om een visie te bepalen voor de toekomst hebben zij een onderzoek laten uitvoeren.

Daarin werd gekeken naar de ontwikkelingen en innovatie in de markt. Onder meer bij de, in deze sector, actieve bedrijven en organisaties. Ook de positionering van opleidingen en verander management speelden een rol in de vraagstellingen voor het onderzoek.

De vragen waren;

  1. Formuleer een visie op de toekomst
  2. Schets toekomstscenario ven de industrie
  3. Opzetten van een learning community
  4. Vergroten bekendheid en aantrekkelijkheid van de branche.

De uitkomst is dat het kwalificatiedossier Signmaking nog eens stevig tegen het licht gehouden met het oog op de veranderde marktvraag naar medewerkers, die mogelijk in de toekomst zullen gaan komen, als direct gevolg van digitalisering en automatisering. De nieuwe skills, die voor deze ontwikkelingen nodig zijn, maken het noodzakelijk dat er straks ook jonge mensen zijn die daarin geschoold zijn. Daarom wordt er bij hen nu ook aandacht gegeven aan design thinking (nadenken over circulariteit van producten en co- creatie) en Digital Signage (alle visuele communicatie uitingen op beeldschermen).