Met bescheiden trots kijken we als FESPA Nederland terug op een indrukwekkende editie van het TREND Event 2025. Een evenement dat inmiddels is uitgegroeid tot hét jaarlijkse moment waarop de print- en signindustrie samenkomt om vooruit te kijken, te leren, te inspireren en vooral: elkaar te ontmoeten.
Dit jaar ontvingen we meer dan 300 aanmeldingen, afkomstig van zo’n 160 verschillende bedrijven uit alle hoeken van de visuele-communicatiesector. Met ruim 250 aanwezigen was de opkomst niet alleen hoog, maar ook zeer divers: producenten, signmakers, distributeurs, leveranciers, creatieve bureaus, onderwijsinstellingen en andere partners die samen onze industrie dragen. De brede vertegenwoordiging onderstreept hoe sterk de behoefte is aan verdieping, richting en verbinding in een snel veranderend speelveld.

Een locatie die indruk maakte
Eén van de meest gehoorde reacties betrof de gekozen locatie: de Midden Nederland Hallen in Barneveld. Veel bezoekers gaven aan verrast te zijn door de professionele uitstraling, de ruime opzet en de manier waarop de locatie paste bij de ambitie van FESPA Nederland. Het geheel gaf een mooi beeld van visuele communicatie in 2025. Het was een omgeving die uitnodigde tot dialoog, tot nieuwe ontmoetingen én tot het stellen van grote vragen over de toekomst van ons vak.
Het evenement werd door velen omschreven als professioneel, energievol en zorgvuldig georganiseerd, complimenten die wij met dankbaarheid ontvangen, maar die vooral ook te danken zijn aan onze Event Partners en de mensen van NextQube, die achter de schermen hebben meegewerkt om het evenement vlekkeloos te laten verlopen. Onze dagvoorzitter Nicola Ebbink bleek in staat met haar aanstekelijke enthousiasme het programma in goede banen te leiden.

Inhoud die aanzette tot denken
Minstens zo positief waren de reacties op de inhoudelijke programmering. Met Patrick van der Pijl en Paul Iske als keynote-sprekers hadden we twee zwaargewichten op het podium die ieder op hun eigen manier bezoekers uitdaagden om anders te kijken naar businessmodellen, creativiteit, innovatie en de rol van falen als bron voor vernieuwing.
Hun inzichten vormden een krachtige kapstok voor het overkoepelende thema van dit jaar: de toekomst van onze industrie. Hoe veranderen klantverwachtingen? Welke rol speelt technologie? Wat betekent duurzaamheid op de lange termijn? En vooral: wat is de positie van het print- en signbedrijf in 2030? Herdefiniëren van je waarde, echt begrijpen van achterliggende klantbehoefte en daarop inspelen met een passende oplossing, signage-as-a-service, van lineair naar circulaire bedrijfsmodellen, omdenken van je propositie en durf te ondernemen en fouten te maken. Dit zijn zo maar wat inzichten die naar voren kwamen.
De acht break-outsessies sloten hier perfect op aan en boden ruimte voor specialistische thema’s, verdiepende discussies en het delen van best practices. In veel gesprekken achteraf hoorden wij dat deze sessies concrete inspiratie boden om opnieuw te kijken naar verschillende aspecten in hun bedrijfsvoering en in het toekomstbeeld van hun bedrijf. Wij bedanken Dataline, EFI, ColorBase, Matchmaker4print, Digidelta, Dienstencentrum, JamesPro en Credit Alliance voor hun bijdrage.

Kennis delen en doorpakken
Deelnemers krijgen de mogelijkheid om de presentaties op te vragen. Voor FESPA-leden worden alle materialen binnenkort gepubliceerd op onze website, zodat iedereen de tijd kan nemen om de inhoud rustig door te nemen of intern te delen.
In onze komende nieuwsbrief publiceren we daarnaast een uitgebreid verslag met foto’s, inzichten en eerste reacties uit de zaal — een waardevolle terugblik én een voorproefje van wat er volgend jaar komt.
Dank aan iedereen die erbij was
Tot slot: dank aan alle bezoekers , onze 23 event partners (Pixia, EFI, Spandex, Hexis, swissQprint, EFKA, HP, Igepa, 3M, Nautasign, Dataline, Print.com, Roland, Canon, Deltasign, Dimix, VinkVTS, Fujifilm, Zünd, Durst, Probo, Mimaki en Agfa), sprekers en andere betrokkenen. Met elkaar hebben we wederom laten zien dat de Nederlandse print- en signindustrie niet alleen veerkrachtig is, maar ook nieuwsgierig, vooruitstrevend en vol bereidheid om te blijven groeien.
We kijken nu al uit naar de editie van 2026 — en hopelijk zien we jullie daar allemaal weer terug.





















