Met 22 Nederlandse deelnemers gingen we op reis om inspiratie op te doen bij drie totaal verschillende Italiaanse bedrijven. De twee productie bedrijven hebben op hun eigen manier een unieke positie in de industrie verworven en maken visuele communicatieproducten voor grote merken als Gucci, Dolce & Gabbana, Miu Miu, Versace, Armani en vele anderen. De succesformules van deze bedrijven blijken hun oorsprong te hebben in traditie en vriendschap, wat de basis is voor hechte en langdurige samenwerkingen met deze wereldbekende merken. En de persoonlijke aandacht past volledig in de Italiaanse cultuur. Een goed begrip van de wensen van de klant is cruciaal, net als een flexibele houding en het vermogen om mee te denken over passende oplossingen. Zakendoen in Italië kost tijd; investeren in relaties met klanten is essentieel.
Ons eerste bezoek was aan Gruppo Masserdotti, een bedrijf dat door de tweede generatie wordt geleid en innovatieve stappen zet in digital signage. Dit onderdeel, Domino Display, is inmiddels goed voor bijna 45% van de totale omzet, zo’n 5,4 miljoen euro. Het bedrijf straalt een moderne professionaliteit uit en hun productieprocessen zijn goed doordacht. In hun ELab kunnen opdrachtgevers en hun klanten samen met experts de beste oplossing onderzoeken en vormgeven. De combinatie van digital signage met display toepassingen brengt verschillende bedrijfsonderdelen samen.
Het tweede bezoek was aan EFI Reggiani, een toonaangevende wereldwijde producent van digitale printsystemen, vooral actief in textiel, decoratie en packaging. In hun nieuwe democenter van 20.000 m2 in Bergamo konden we indrukwekkende machines bewonderen voor textiel en XL formaat UV-printers voor decoratie. EFI Reggiani zet, net als de andere printer merken, sterk in op duurzaamheid. Hun laatste ontwikkeling met watergebaseerde pigmentinkten opent nieuwe mogelijkheden voor katoen en andere natuurlijke materialen. We ontdekten ook dat er een enorme productie markt is ontstaan buiten de meer traditionele B2B markt. Het gaat daarbij om bedrijven die hun producten alleen nog maar via sociale media kanalen aanbieden en op deze manier een enorm grote nieuwe doelgroep bedienen.
Het derde bedrijf dat we bezochten, ColorZenith, begon als een lithografisch bedrijf dat groot formaat foto’s produceerde. Met de komst van inkjettechnologie in de jaren ’90 is het bedrijf geëvolueerd tot een digitaal printbedrijf. Deze 60-jarige evolutie is zichtbaar in de bedrijfsvoering, waarbij oude en nieuwe technieken elkaar aanvullen. Gevestigd in Milaan, het hart van de designwereld, is het geen verrassing dat veel modemerken hier hun producten laten maken. Ook dit bedrijf blijft in de nieuwste technologieën om bij te kunnen blijven. Hun XL 3D printer was onlangs verhuisd naar een andere locatie. De productie capaciteit bleek te groot voor één bedrijf en met deze stap kunnen ook andere partijen gebruik maken van deze mogelijkheden.
Naast deze drie interessante producten bedrijven hebben we ook een uitstapje gemaakt naar twee andere bedrijven waar vakmanschap, toewijding en techniek samenkomen. We bezochten de productieafdeling van Bellini Nautica Shipyards dichtbij te prachtige Lago d’Iseo, waar ze authentieke houten Riva speedboten restaureren. Het werken met mahoniehout is daar tot een ware kunst verheven. Soms bleken er wel 32 laklagen nodig te zijn voor de optimale Riva-spiegelglans.
Na dit indrukwekkende bezoek gingen we naar een bijzondere wijngaard van Castello Bonomi, waar op traditionele wijze mousserende wijnen worden gemaakt. Dit proces vergt veel tijd en sommige bekroonde wijnen hebben zelfs 20 jaar nodig om te rijpen. In Italië leer je dat het soms goed is om even rust te nemen. In onze hectische Nederlandse sector gaat het vaak om snel, sneller, snelst. Geduld hebben om natuurlijk processen een kans te bieden om zo de maximale kwaliteit te bereiken leidde bij sommige deelnemers een bijzonder inzicht.