Het doel van de jaarlijkse Partner bijeenkomst is om openlijk en transparant van gedachten te wisselen over de toekomst van de industrie en de rol die de FESPA organisatie daarbij kan spelen. In de afgelopen jaren zijn er tijdens deze bijeenkomsten verschillende ideeën besproken die zijn doorvertaald naar de vorm en inhoud van de activiteiten van FESPA Nederland. Zowel de Industry Partners als de vereniging FESPA Nederland hebben belang bij de optimale ontwikkeling van print- en sign ondernemers.
Tijdens de missie ontstond er een interessante discussie over de print- en signindustrie en de mogelijke toekomst daarvan. Ondernemers in deze sector vragen zich af hoe hun toekomst eruit zal zien. Zijn ze hier echt actief mee bezig of leidt dit hen af van hun dagelijkse taken? Waar hebben ondernemers nu echt behoefte aan. Vaak zijn de iets grotere bedrijven beter in staat om tijd vrij te maken om na te denken over zaken die hun toekomst kunnen beïnvloeden, maar dat neemt niet weg dat de kleinere ondernemeningen geen concrete toekomsttvisie hebben.
Samen hebben we teruggeblikt op de grote evenementen van FESPA in het eerste halfjaar. De ongedwongen invulling van The Warp Zone, waar ook de World Wrap Masters Nederland werden georganiseerd, bleek een succesvolle formule. Mensen zelf laten plakken werkt verbindend. Samen met een groep Innovators op een paar dagen op reis gaan bevordert eveneens de samenwerking en kennisdeling. Er ontstond een levendige discussie over de rol van FESPA-beurzen. Moet de focus liggen op het verstrekken van informatie van producenten of moet een vakbeurs meer een showcase voor toepassingen zijn, of een combinatie van beide? Het is belangrijk om de industrie zichtbaarder te maken en zo jongeren aan te trekken en studenten in de sector te houden door de financiële aantrekkelijkheid en het vakmanschap te stimuleren. Sign is overal, maar veel mensen zijn zich daar niet van bewust, dus dit moeten we met elkaar veel duidelijk maken. Ons promotie filmje was een eerste stap.
Alle aanwezige partners waren unaniem positief over de gepresenteerde uitgangspunten voor 2025 en beschouwden het laatste TREND Event als een blauwdruk voor de volgende editie op 8 december 2025. Er zal meer ruimte komen voor netwerken en de verdiepende break-out sessies blijven bestaan, omdat ze voor kennisverbreding zorgen. Een centraal Food Court zal bij het komende evenement voor rond de 400 gasten een belangrijke rol spelen bij het Netwerken. Losse kaarten kosten deze keer € 175. Aangesloten bedrijven kunnen gebruikmaken van hun ledenvoordeel. De Partners krijgen ook de gelegenheid om enkele van hun relaties uit te nodigen. Reverveer nu alvast Maandag 8 december in jouw agenda.
De FESPA Foundation heeft extra uitleg nodig. Veel partners waren nog niet goed bekend met de uitgangspunten van dit initiatief. Unaniem vonden de partners het een mooi initiatief voor de industrie om mensen met een minder rooskleurige uitgangspositie voor hun toekomst te helpen. Het gezamenlijk adopteren van een school door FESPA Nederland Partners is iets waar sommige partners, bij voorkeur anoniem, best een bijdrage aan willen leveren. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Eduard.
Er zijn veel ontwikkelingen die invloed hebben op de print- en signindustrie of visuele communicatie. Samen vormen we een waardeketen, waarin we allemaal verantwoordelijkheden hebben en een herkenbare meerwaarde kunnen bieden voor onze industrie. Samen met de partners is er gediscussieerd over het hoofdthema van het TREND Event 2025 en met deze ideeën gaan we aan de slag.