Waarom M&A toeneemt in de print- en signindustrie

Tijdens het TREND Event 2025 kijken we naar toekomstige ontwikkelingen in onze industrie en proberen ons een beeld te vormen van hoe een Print- en Signbedrijf er uit zou kunnen zien in 2030. En wellicht nog wel belangrijker, welke acties zouden we nu al moeten ondernemen om onze bestaansrecht straks te kunnen waarborgen. Een van de onderwerpen zal zijn: Consolidatie in een volwassen markt

De Print- en Signindustrie ontwikkeld zich steeds meer als een volwassen markt met beperktere autonome groei. Bedrijven die willen blijven groeien, doen dat steeds vaker via overnames of fusies: concurrenten, gespecialiseerde signbedrijven, of juist leveranciers die waarde toevoegen in de keten (software, montage, fulfilment).

Autonome/organische groei omvat bedrijfsactiviteiten zoals het ontwikkelen van nieuwe producten, het verbeteren van efficiëntie en het vergroten van het klantenbestand. De groei komt uit de eigen activiteiten van het bedrijf, zoals een hogere omzet uit productverbetering of efficiëntere productie. 

In een volwassen markt is deze autonome groei niet zo eenvoudig haalbaar meer. Echt uniek zijn om daarmee indruk te maken op opdrachtgevers wordt steeds lastiger, zelfs voor bedrijven die al in hoge mate gespecialiseerd zijn of een dominate positie hebben in een bepaalde markt.

Daarom kijken veel ondernemers naar andere mogelijkheden om te groeien van hun bedrijf een boost ter geven. Het wordt nu ook steeds zichtbaarder in de industrie. Wekelijks lees je in de vakbladen over trotse ondernemers die besloten hebben om samen verder te gaan. Je ziet het overigens niet alleen bij print- en signbedrijven maar in alle segmenten van de industrie, zelfs op fabrikant en distributie niveau.

Strategische schaalvergroting

Door schaalvergroting kunnen ondernemingen:

  • Investeringen in nieuwe technologie (AI, automatisering, robotica) zijn beter dragen als consortium
  • Efficiënter inkopen en betere marges realiseren
  • Een breder dienstenpakket aanbieden (print, sign, interieur, events, digital signage, etc.)
  • Hun positie in aanbestedingen of ketens versterken

Gebrek aan opvolging

Veel bedrijven zijn familiebedrijven met vergrijzende directies. De zoektocht naar opvolging leidt regelmatig tot verkoop aan grotere spelers of private equity-fondsen die actief consolideren in niches (zoals grootformaat digitaal, display, of industriële print).

Bij Merger en Aquisition (M&A) binnen Print & Signindustrie gaat de analyse tegenwoordig veel verder dan alleen omzet en winst. Bedrijven met een meetbaar duurzaam en efficiënt bedrijfsmodel krijgen een hogere waardering. M&A verschuift van defensief (overleven) naar strategisch (waarde creëren) door data, software en circulariteit. Kopers van Print- en Signbedrijven kijken nadrukkelijk naar:

  • Mate van digitalisering (software, workflow, data)
  • Duurzaamheid en CO₂-footprint
  • Personeelsstructuur en afhankelijkheid van vakmensen
  • Klantconcentratie (risico bij 1-2 grote klanten)
  • Licenties en certificering (ISO, PSIS, B-Corp, etc.)

Terwijl grote spelers consolideren, ontstaat aan de onderkant van de markt een opvallende nieuwe dynamiek van kleine, flexibele specialisten. De groei van kleine zelfstandigen (ZZP’ers en microbedrijven tot ±5 medewerkers) vormt juist de andere kant van de M&A-beweging in de print- en signindustrie. Het aantal ligt nu al rond de 3.500 geregistreerde eenmansbedrijven, die actief zijn in visuele communicatie. Factoren die hierbij een rol spelen zijn onder andere:

  • lage instapkosten door betaalbare hard- en software oplossingen
  • het ontbreken van verplichte vakeisen
  • goede beschikbaarheid producten door samenwerking met diverse print service providers
  • toenemende vraag naar maatwerk en personalisatie.
  • beschikbaarheid van vakkennis via online communities
  • nieuwe verkoopmogelijkheden via online social media kanalen

Gerelateerd nieuws