World Wrap Masters Netherlands: Jong Talent in de Spotlight!

De World Wrap Masters Netherlands krijgt dit jaar een vernieuwende twist. Voor het eerst zijn studenten actief betrokken bij het ontwerpproces, wat een frisse wind door de competitie laat waaien. Waar Vermeulen & Vermeulen Reclame de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor het ontwerp en de productie van de wraps, werd de uitdaging dit jaar neergelegd bij een groep talentvolle studenten.

Wat zijn de World Wrap Masters Series?

De FESPA World Wrap Masters Series (WWMS) is de enige echt wereldwijde wrapcompetitie. De wedstrijd bestaat uit regionale voorrondes over de hele wereld. Uiteindelijk komen de winnaars van deze regionale wedstrijden samen tijdens de World Wrap Masters Finals op de FESPA Vakbeurs in Berlijn op 8 en 9 mei om uit te maken wie de beste wrapper ter wereld is.

De voorrondes vonden plaats in:
Mexico (september 2024)
Zuid-Afrika (september 2024)
Japan (september 2024)
Spanje (oktober 2024)
Verenigd Koninkrijk (oktober 2024)
Midden-Oosten (januari 2025)
Denemarken (maart 2025)
Nederland (maart 2025)
Hongarije (maart 2025)
België (april 2025)

FESPA Nederland heeft de licentie verkregen en is daardoor de enige partij die het regionale World Wrap Masters-evenement in Nederland mag organiseren.

Dit jaar doen weer twaalf kandidaten mee aan de nationale wedstrijd, waaronder Wouter Knol (winnaar 2023 en tweede bij de Finals) en Martijn Langerijs (winnaar 2024).

Het Design Concept voor 2025

In tegenstelling tot de afgelopen drie edities wordt er dit jaar geen luxe auto gewrapt. In plaats daarvan sluit de competitie beter aan bij de praktijk van de Nederlandse signmakers. Daarom wordt een bestelwagen als basis gebruikt: de Volkswagen ID. Buzz.

Jong talent aan zet

Twintig studenten uit verschillende opleidingsjaren Vormgeving & Signing van de scholen Nimeto en De Rooi Pannen gingen de uitdaging aan om het beste wrapontwerp voor de competitie te creëren. Ze kregen acht uur de tijd om de briefing te ontvangen, onderzoek te doen naar FESPA Nederland en eerdere wraps te analyseren, om vervolgens aan hun ontwerp te werken.

De ontwerpen werden beoordeeld door een ervaren jury van de WWMN-partners, bestaande uit professionals van Omnimark, Vermeulen & Vermeulen, Appcademy, Van der Pol Reclame, Dutch Dutch en Wrapped-mc.

De opdracht: maak een ontwerp voor FESPA Nederland, waarin het WWMN-logo goed zichtbaar is, evenals de sponsoren die dit evenement mede mogelijk maken.

De studenten werden beoordeeld op:
🔹 Creativiteit
🔹 Aansluiting op de opdracht
🔹 Praktische uitvoerbaarheid van de wrap

Na een grondige evaluatie was de jury unaniem in haar oordeel: Michelle, derdejaars student Signspecialist aan Nimeto, kwam als winnaar uit de bus. Haar ontwerp wist zowel visueel als technisch de perfecte balans te vinden en sloot naadloos aan op de wedstrijd.

Van ontwerp naar realiteit

Om het ontwerp klaar te maken voor productie, vond er een vervolgstap plaats bij Vermeulen & Vermeulen Reclame. Samen met Nimeto-stage- en bedrijfscoördinator Kim Rauwerdink, Michelle en haar medestudent Bibi werd het winnende ontwerp omgezet naar een printklaar bestand. Marcel en Max van Vermeulen & Vermeulen Reclame gaven een uitgebreide briefing over de noodzakelijke technische aanpassingen. FESPA was aanwezig om verslag te doen van deze inspirerende dag.

“Een van de grootste uitdagingen bij het vertalen van een ontwerp naar een daadwerkelijke wrap is het rekening houden met de contouren en rondingen van het voertuig,” aldus Max van Vermeulen & Vermeulen Reclame.

Michelle had hier al goed over nagedacht, maar enkele kleine aanpassingen waren nodig om logo’s en beeldmerken correct te positioneren. Daarnaast werd de zichtbaarheid van sponsoren geoptimaliseerd, zodat alle logo’s goed tot hun recht kwamen.

Innovatie in de signwereld

Tijdens hun bezoek kregen Michelle en Bibi ook een inkijkje in de innovatieve ontwikkelingen bij Vermeulen & Vermeulen Reclame. Dit toonaangevende bedrijf, dat staat voor kwaliteit en innovatie, werkt momenteel aan modulaire wraps, waarbij geavanceerde 3D-scantechnieken worden ingezet.

Met deze techniek – die in Nederland nog nauwelijks wordt toegepast – worden voertuigen uiterst nauwkeurig gedigitaliseerd. Dit leidt tot:
✔ Efficiëntere productie
✔ Minder materiaalverlies
✔ Snellere montage

“We zijn er nog niet,” aldus Max, “maar we zijn al een heel eind op weg!”

Het verhaal achter de winnares

Tijdens de dag leerden we Michelle beter kennen. Hoe reageerde ze toen ze hoorde dat ze had gewonnen?

“Ik was in shock! Natuurlijk hoop je dat je wint, maar ik had het echt niet verwacht.”

Over haar ontwerpproces vertelde ze:

“We begonnen met een korte briefing. Daarna gingen we brainstormen over het doel en de visuele elementen. Ik heb onderzoek gedaan naar eerdere ontwerpen en de FESPA-website goed doorgenomen. Vervolgens ging ik aan de slag met een jungle-achtig ontwerp, met een toekan en groene iconen. De eerste feedback was dat er meer FESPA in moest, dus ik heb verder gewerkt met hun kenmerkende kleuren blauw en oranje. Ook heb ik feedback van medestudenten meegenomen in mijn ontwerp. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in het winnende ontwerp!”

Michelle wist al vroeg dat ze een creatieve richting op wilde.

“Mijn vriendin noemt me altijd een creatieve duizendpoot en zij zei aan het einde van de middelbare school: ‘Waarom neem je geen kijkje bij Nimeto?’ Toen ik bij Nimeto binnenstapte, voelde ik me direct thuis. Sign was een logische keuze, omdat ik graag met mijn handen werk, maar ook digitaal ontwerpen leuk vind.”

Wat zijn haar toekomstplannen?

“Misschien een creatieve vervolgopleiding in Rotterdam of Amsterdam, maar ik weet het nog niet zeker.”

Michelle heeft inmiddels praktijkervaring opgedaan tijdens haar stage bij OMNIA in Wijk bij Duurstede.

“Het was even wennen om echt van 9 tot 5 te werken, maar ik heb ontzettend veel geleerd, vooral tijdens montageklussen op locatie.”

Bibi’s ervaring en toekomstplannen

Ook medestudent Bibi, die als ondersteuning aanwezig was, vertelde enthousiast over haar ervaringen.

“De wedstrijd was onwijs leuk en leerzaam. Ik ben blij dat ik vandaag met Michelle mee mocht om haar te helpen met de verdere uitwerking van het ontwerp.”

Bibi volgt momenteel een keuzevak in 3D-modellering en ziet grote kansen in het combineren van design en technologie.

“Mijn volgende keuzevak wordt wrapping, dus deze ervaring komt voor mij op het perfecte moment!”

Bibi heeft stage gelopen bij NL Signing in Houten en werkt daar nu ook.

“Ik help regelmatig bij montageklussen op locatie en leer ontzettend veel. Na mijn studie wil ik gewoon lekker aan het werk – en ja, zeker in de signbranche!”

De grote finale

Michelle en Bibi zullen uiteraard aanwezig zijn op de Visualize EXPO om het uiteindelijke wrapresultaat te bewonderen. Dit project bewijst dat de combinatie van jong talent en ervaren professionals leidt tot innovatieve en inspirerende resultaten in de signindustrie.

World Wrap Masters Netherlands wordt mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren: Canon, 3M, Vink VTS, A-point, Arlon en MagaSign (ISCA & Hexis).

Zien wij jou ook op de Visualize Expo? https://www.visualize-expo.nl/

Gerelateerd nieuws