Nummer 11

28-05-2025

logo centered

FESPA Partner aan zet

Samen met FESPA Nederland werken aan de toekomst wordt breed gedragen door de industrie. Steeds meer toeleveranciers kiezen er voor om zich aan te sluiten en op deze manier vorm te geven aan een veranderende sector. 
 

Deze proactive inzet om niet alleen met elkaar te praten, maar echt naar elkaar te luisteren en van daaruit samen dingen de gang te gaan om print- en signondernemers te helpen zich klaar te maken voor de toekomst werkt verbindend en is waardevol. Daarom organiseert FESPA Nederland op 5 juni 2025 weer haar jaarlijkse Partner Meeting. 

 

FESPA Nederland houdt je op de hoogte van het laatste nieuws in en voor de Print- en signindustrie. Ontdek de nieuwste trends en laatste ontwikkelingen in onze nieuwsitems. Blijf geïnformeerd en vooruitstrevend met de meest recente updates en inzichten.

Ontdek alle nieuwsberichten

FESPA‘s trend onderzoek nieuwe stijl

Weten wat er leeft in de markt en waar de industrie zich naartoe beweegt. Voor elke print- en signondernemer een must om zich te kunnen voorbereiden op de toekomst. 
FESPA slaat een nieuwe weg door het onderzoek niet elke 3 jaar te laten uitvoeren, maar veel regelmatiger.  Op basis van specifiekere onderwerpen krijg je als ondernemer daardoor veel beter inzicht in de ontwikkelingen.

Trend onderzoek Print Census

De strijd om aandacht

Bij reclame gaat het om aandacht krijgen en vasthouden. Hiervoor worden de meest leuke, schokkende, verrassende, lieve of doordringende creaties bedacht. Zowel in woord als in beeld, maar de dimensie die vaak vergeten wordt is de vraag wat werkelijk de aandacht trekt en dus effectiever is. Veel advertenties, billboards, posters gaan volledig aan ons voorbij en dat is zonde van alle moeite en geld. Een antwoord hierop is neuromarketing. 

Tim Zuidgeest van Unrevalresearch schreef speciaal voor FESPA Nederland een artikel waarin hij niet alleen de wetmatigheden van het trekken van aandacht uit de doeken doet, maar ook hoe deze effectief zijn toe te passen.

Lees verder

Terugblik op PlakWerk

Het is 30 studenten gelukt om binnen 24 uur maar liefst vijf projecten conceptueel uit te werken. 
De Hackaton, die drie signopleidingen hadden opgezet in samenwerking met enkele signbedrijven, toont aan dat er wel degelijk synergie voordelen zijn. Jonge mensen hebben fantastisch ideeën hoe je met sign projecten de doelgroep kan inspireren. Het is tijd om nu te investeren in Young Professionals. 

Terugblik op een bijzondere project

Retail media wordt steeds professioneler

Retail media groeit nog steeds naar een hoger niveau. Partijen met klantinzicht zien de potentie van retail media en er zijn veel nieuwe toetreders in de markt. Retail media is biedt een unieke kans om in de winkel de keuze van de klant te beïnvloeden. Digitale technieken en het gebruik van klantendata maken het bovendien bijzonder flexibel en meetbaar. Een belangrijke ontwikkeling voor print- en signbedrijven. Graag signaleren wij dan ook het Interview met Rolf Oosterfhoff (Albert Heijn) over innovatie, inzichten en de toekomst van retail media.

Lees verder

In memoriam Lascelle Barrow

Afgelopen week ontvingen we het trieste bericht dat Lascelle Barrow op 79-jaar is overleden. 

Lascelle was ruim 30 jaar een onvermoeibare kracht achter de groei en ontwikkeling van de FESPA-organisatie. 

Zijn bijdragen aan de federatie werden erkend toen hij in 2022 werd benoemd tot Honorary FESPA Board Member. 

In Memoriam 

Kruidvat lanceert eigen netwerk digitale schermen

Kruidvat start deze maand met de uitrol van een eigen digital OOH netwerk in Nederland. Binnen 3 maanden worden 400 winkels uitgerust met digitale schermen. Dit aantal moet uiteindelijk doorgroeien naar 775 vestigingen. De schermen worden geplaatst in de etalages van de drogisterijketen. 

Lees meer

AI verandert klantrelatie

Creatie en vormgeving zijn vaak de (menselijke) schakel tussen opdrachtgever en drukker. Al dan niet met behulp van allerlei e-commerce platforms. Het lijkt er op dat de cloud de plek wordt voor alle prepress handelingen. AI-tools zorgen er voor dat ontwerp ´foutloos’ vertaald wordt naar drukklare bestanden. En zo ontstaat er een verschuiving naar cloudgebaseerde dotcoms, die alle productie inkopen. Voor wie voorbereid wil zijn op deze ontwikkeling signaleren we graag het artikel van Herman Hartman in Printmatters.

 

Lees meer

AGENDA

05-06-2025
 Partner Meeting

25-06-2025
 Innovator Meeting 

08-12-2025
TREND Event 2025

Bekijk de gehele agenda

Agenda FESPA-activiteiten

Nog geen lid?

Door in te spelen op veranderingen houd je als ondernemer aansluiting op de markt. Wij noemen dit toekomst gericht ondernemen. Samen met de Clubleden creëren we nieuwe toekomstkansen voor een industrie die bestaat uit veel verschillende disciplines.

Sluit je ook aan bij FESPA en ontdek de mogelijkheden!

Meld je aan 

De partners van FESPA Nederland

De toeleveranciers van de visuele communicatie-industrie geven de industrie een boost door te blijven ontwikkelen. Zo leveren zij dagelijks een belangrijke bijdrage aan innovaties binnen de industrie en helpen zij met de creëren van specifieke kennis. 

Ontdek alle partners

+31(0)857600333 | info@fespa.nl | www.fespa.nl

FESPA Nederland Association | Ariane 20 (1.11) 3824 MB Amersfoort

Als je geen verdere berichten zoals deze wilt ontvangen,, unsubscribe here.